Stian Korntved Ruud er årets Kunsthåndverker

Publisert
21. oktober 2015

Treskje-prosjektet "Daily spoon" førte til pris.

Stian Korntved Ruud har gjort suksess med sitt treskje-prosjekt. Nå har han fått årets Kunsthåndverkpris.
 
– Det er helt supert at prosjektet blir satt pris på. Det kan tyde på at det jeg gjør har livets rett, og er sånn sett en fin tilbakemelding å ta med seg videre, sier Stian Korntved Ruud.
 
I midten av oktober mottok Bekkestua-mannen og tidligere Rosenvilde-eleven årets Kunsthåndverkpris fra Bildende Kunstneres Hjelpefond for sitt prosjekt «Daily spoon», som består av 365 håndlagde treskjeer.
 
Les flere saker om norske designtalenter på Botrend her.

Internasjonal skje-oppmerksomhet

Korntved Ruud laget de første treskjeene i 2014. Egentlig skulle han bare øve seg litt, eksperimentere med ulike tretyper og bedre egne ferdigheter. Så bestemte han seg for å lage flere. Mange flere. En for hver dag i året.
 
– De første skjeene ble laget av noen hvalnøttfliser jeg fikk av en entreprenør oppe i gata her. Jeg begynte å spikke og ble umiddelbart betatt av skjeen som format. Senere har jeg tatt i bruk andre håndverktøy som høvler og en hjemmelaget dampkasse, fortalte Korntved Ruud da Budstikka møtte ham i studioet i januar i år.
 
Underveis i prosjektet har han fått mye positiv oppmerksomhet, fra nasjonal og internasjonal presse. Budstikka har skrevet om skjeene, det samme har D2, DN, og haugevis av utenlandske blogger og magasiner – deriblant anerkjente dezeen.com.
 
Ikke bare om skjeene i og for seg. Korntved Ruud og hans kompanjong i designerkollektivet Kneip, Jørgen Platou Willumsen, fyller også spaltene med annen design.

Annonse

Materialenes egenskaper styrer formgivingen

Tidlig i år fikk Korntved Ruud forespørselen om å lage 60 unike skjeer for det eksklusive nederlandske restaurantkonseptet Steinbeisser. Hvert år lager de en åtte retters veganmiddag i fem europeiske byer, hvor kunsthåndverkere håndplukkes til å lage spiseverktøyet. Spisegjestene har mulighet til å kjøpe bestikket, uten at Stian ofret det så mange tanker.
 
– Jeg har betraktet dette som et selvutviklingsprosjekt, uten å tenke særlig på hvorvidt det har et kommersielt potensial, sa han i januar, og understreket at for ham har prosjektet i større grad handlet om kunst, enn design.
 
– Jeg har lenge hatt et romantisert forhold til treverk og gamle håndverkstradisjoner. Det er bare blitt forsterket gjennom å jobbe så systematisk. Å sanke, bearbeide og ikke minst lære om de ulike tresortene er en viktig del av prosjektet. Jeg vil la materialets egenskaper styre formgivningen i stedet for å overkjøre dem med bruk av maskiner og teknologi.
 
Men at Kunsthåndverkprisen også gir 150.000 kroner inn på konto er ikke å forakte.
 
– Det kommer godt med til å investere i verksted, atelier og nye verktøy, sier Korntved Ruud.
 
Denne saken ble først publisert i Budstikkas interiørbilag.