Thea Jegerud vokste opp ved glassverket

Publisert
2. februar 2017

Nå designer 23-åringen selv for Magnor Glassverk.

Thea Jegerud er designstudent og bare 23 år gammel, men har allerede rukket å få to produkter i butikkhyllene. I høst kom lykten «Snu», nå kommer lysestakene «Torus».
 
Begge produsert av glassverket Magnor som i fjor kunne skilte med sammenhengende produksjon i 120 år.
 
– Det er veldig gøy. Jeg har jo jobbet for Magnor i mange år, men det at jeg en dag skulle få mine egne ting i produksjon her er stort, sier Thea Jegerud.
 
Hun er selv født og oppvokst i det lille tettstedet i Eidskog kommune. Med knappe 950 innbyggere, har de fleste tette bånd til glassverket som ligger rett ved svenskegrensen.
 
I dag teller glassverket 40 ansatte, og Jegerud har, som flere i familien, jobbet med mye forskjellig hos den tradisjonsrike hjørnesteinsbedriften.
 
– Jeg har ikke blåst selv, men jeg har stått i butikken og gjort det meste egentlig. Man blir fort en potet på en sånn bedrift i en bygd, sier Jegerud lattermildt.
 

Annonse

Skoleprosjekt

Samarbeidet med Magnor Glassverk oppstod etter et skoleprosjekt på produktdesignlinjen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. På glassverket ble de så begeistret for lyslykten i glass og betong at de satte den i produksjon.
 
 

Les mer om studentdesign
 
Nå selges «Snu» i noen utvalgte interiørbutikker. Den er munnblåst i glasshytta på Magnor, og har sokkel i støpt betong.
 
– Det var første gang jeg fikk jobbe med glass, så jeg lærte veldig mye av de som jobber på glassverket. Det jeg er mest fornøyd med må jo være at det gikk så bra. For folk liker Snu, sier Jegerud.
 
Lyslykten har fått en god start med blant annet hederlig omtale under Northern Ligtning Student Design Award 2015. Nå har Jegerud gått videre til master i design ved Arkitektur og designhøgskolen i Oslo, og nettopp lansert et nytt produkt: Lysestakene «Torus».
 
Les mer om norsk design
 

Smultering

Mens «Snu» kommer i grønt og blått glass har lysestakene «Torus» fått en varmere fargetone med transparent glass i lakserosa, gyllen gul og brent oransje.
 
Selve navnet kommer fra en matematisk form som minner om en smultering.
 
– Torus ble laget som en oppgave utenfor skolen og med Magnor som produsent i tankene. Det gjorde at jeg kunne forme produktet etter Magnors produktportefølje og deres marked, sier Jegerud.
 
Lysestakene som slippes i februar har rimeligere utsalgspris, og treffer dermed et litt annet marked enn lyslykten som ligger i det øvre prissjiktet. De kan treffe flere, tror designstudenten.
 
Les også: De vil utkonkurrere danskene med ny norsk sofadesign
 

Nå er planen å fullføre masterutdanningen og lære så mye som mulige – både på glassverket og på skolen. Der introduseres de for en rekke ulike teknikker som skal gi en god ballast for en designer som mest sannsynlig kommer til å arbeide selvstendig, som frilanser.
 
– Drømmen er å få lage produkter for norske firmaer som Magnor. Som setter pris på god norsk design, og som lar ferske designere få en sjanse.
 
Les mer på Botrends forside
 
Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no