Tid for boligmesse på Fornebu

Publisert
15. september 2016

Nå samles tusenvis av bolig- og interiørinteresserte på Telenor Arena.

Tilsammen er det 180 utstillere under årets  Boligmesse  på Telenor Arena fra fredag til søndag.
 
– Til helgen vil Telenor Arena fylles opp med eksperter på alt fra  kjøkken,  bad,  interiør og  eksteriør, og det blir flere lanseringer av nyheter som tysk kvalitetsutekjøkken, bærekraftige kokosvegger, smarte heiser, danske designspisemøbler og miljøvennlige garderober, sier Nina von Gegerfelt, en av messens prosjektledere.
 
Høsten er den store sesongen for oppussing, og messen på Fornebu er som regel godt besøkt.
 
I 2011 var det 11.000 besøkende på messen, som ble flyttet fra Valhall i Oslo til Telenor Arena i 2009.
 
Her får du flere artikler om oppussing på Botrend.
 

Annonse

Farger på agendaen

 
Med et brennhett boligmarked på Østlandet, melder arrangøren om «enorm interesse i forkant».
 
– Boligmessen er relevant enten man skal gjøre jobben selv, eller finne dyktige håndverkere som kan utføre jobben, sier prosjektlederne von Gegerfelt og Jon Egil Kraggerud.
 
Dagny Thurmann-Moe,  for mange kjent som Farge-Dagny, vil være tilstede for å lære publikum om hvordan farger påvirker mennesker.
 
Hun holdt også foredrag under   Oslo Design Fair  på Lillestrøm tidligere i september.
 
 Her var temaet «togetherness» i forlengelse av fjorårets tema «koselig». Det er større fokus nå på lune farger,  materialvalg fra naturen og  det å være sammen. 
 
Designer  Andreas Engesvik forklarer interiørtrenden slik:
 
– Kvalitet og fokus på mer ordentlige og nære produkter med tanke på materialbruk. Det er noe sunt og fint over vår levemåte og holdninger til materialer og jeg tror mange vil se mot det nordiske de neste 10-20 årene, sier han.
 
Her kan du lese hva toppdesignerne mener om temaet
 

Høysesong

 
Høsten er høysesong for bolig- og interiørmesser både i Norge og utlandet. Privatpersoner kan besøke messen til helgen, mens steder som Oslo Design Fair og den etablerte  Maison et Objet  i Paris, er lukkede messer for forhandlere og bransjeaktører. 
 
Nordmenn regnes som europamestere i oppussing, og i fjor brukte vi 70 milliarder på nettopp dette.
 
– Menn er mest opptatt av pris og kvalitet ved valg av produkter, mens kvinner legger mest vekt på design ved produktvalg, opplyser partner og siviløkonom Kåre Elnan hos Prognosesenteret til Aftenposten.
 
Les flere saker på Botrends forside her.