Kristine Bjaadal viser nytt arbeid under verdens viktigste møbelmesse.
I fellesrommet i designerkollektivet i Storgata i Oslo sitter Kristine Bjaadal og drikker av en selvdesignet kaffekopp. Lyset siver inn gjennom store fabrikkvinduer i lokalet fra 1800-tallet som nå huser designere og andre kreative sjeler.
Det er ikke lenge til avreise, og mye skal på plass før skrinet ”Sfera” og fatet ”Dais” skal representere norsk design sammen med nær 30 andre norske designere i Milano.
I Ventura Lambrate er de norske designerne samlet utenfor selve messen under betegnelsen ”Structure”. Designkollektivet Klubben, Norwegian Crafts og samarbeidspartnere som DOGA, Jotun, Bo Bedre og Utenriksdepartementet står bak.
– Jeg har alltid vært opptatt av struktur og av at materialene skal gi noe til den som holder produktet i hånda, forteller Bjaadal.
Annonse
Å synes i bransjen
Bjaadal er representert på verdens viktigste møbel- og designmesse for andre gang.
– Drømmen akkurat her og nå er å komme i kontakt med produsenter slik at jeg kan få satt prototypene i produksjon. Det å synes i bransjen over tid, er veldig viktig, sier hun.
Fellesrommet i Storgata-kollektivet er fullt av prototyper og produkter hun og de andre designerne står bak. Her ligger ullpleddet Verdi som Røros Tweed har produsert for henne over sofaryggen.
I vinduet står oppbevaringsserien ”Hold” som Bjaadal har vist fram i Oslo, London og Tokyo. De ulike glassbeholderne med eller uten lokk i tre ble lansert i fjor av Magnor Glassverk.
Designfelleskapet Klubben synliggjør norsk design
Livet i blokk
Serien ”Hold” ble laget til en utstilling hvor livet i byen var temaet. Bjaadal synes Oslo som by er som en collage, med ulike stiler og kontraster i arkitekturen. Livet i blokk har også inspirert henne.
– Beholderne er i ulike størrelser og har ulik grad av transparens. Jeg har bodd mye i blokk her i Oslo. Da jeg bodde på Sinsen, hadde jeg flere naboer som hadde bodd der siden 1930-tallet. Jeg lot meg imponere av at de var så «proffe» på det å bo i blokk. Man er hyggelige og vennlige mot hverandre, men man vet også hvor man skal stoppe for å ikke trå hverandre for nært, sier hun
Denne måten å forholde seg til hverandre på – både det å være åpen og hyggelig samt det å respektere hverandres dørterskler var med på å forme tanken bak ”Hold”.
– Hold-serien har elementer med ulik grad av åpenhet og lukkethet, forteller produktdesigneren.
I år debuterer dette designstudioet med utemøbler med assosiasjoner til 30-tallets badeanlegg.
Big in Tokyo
I den hotte bydelen Shibuya i Tokyo ligger butikken den nyåpnede butikken Norwegian Icons, hvor både “Hold”-serien samt krukkene ”August” er til salgs. Sistnevnte lager Bjaadal selv.
Bak Tokyo-satsningen står vintage- og kaffegründerne Peppe Trulsen, Einar Kleppe Holthe og Halvor Digernes, kjent blant annet fra kaffe- og vintagebutikken Fuglen i Oslo. Nytt og gammelt norsk design står side om side i Tokyo.
– Jeg har samarbeidet med Fuglen-folkene i flere år. Denne koppen var planlagt til bruk på Fuglen, sier Bjaadal, og løfter kaffekoppen hun drikker av.
– I forhold til blant annet sør-europeere synes jeg det er en klar kontrast til både nordmenn og japanere. Det å hviske vakrest er viktigere enn å rope høyest, sier Bjaadal.
Vi har tatt et tilbakeblikk på fjorårets designår. Bli bedre kjent med de unge talentene her.
Hverdagen inspirerer
Et spørsmål hun alltid får, er hvor inspirasjonen kommer fra. Hvorfor blir produktene hennes slik de blir?
– Hverdagen inspirerer. De dagligdagse ting. Hvordan to materialer møtes, for eksempel. Hvordan en overflate kjennes ut. Overflater og materialer i naturen, men også midt i den skitne byen, kan gi meg ideer, sier Bjaadal.
Annonse
– I år er det stein som er nesten 300 millioner år gammelt i Larvikitt-skrinet som jeg tar med til Milano. Det gir en viss ærefrykt, sier designeren.
Røros Tweed skal fronte norsk design i utlandet med unike samarbeid.
Ville ikke følge oppskrift
Taktilitet, hvordan materialer oppleves når man berører dem, er en rød tråd i produksjonen hennes.
– Når det gjelder ”Hold”-serien, ville jeg at noen av beholderne skulle være lette å åpne, mens andre skulle kreve mer arbeid.
Hun peker på en sort beholder som er knytt igjen med lærrem.
– Du skjønner at du ikke skal begynne å knyte opp denne, hvis du er på besøk hjemme hos noen, forklarer hun.
– Har du alltid visst at du ville bli designer?
– I ettertid har jeg skjønt hvorfor jeg på sløyden og håndarbeiden aldri ville følge oppskriften, til lærernes store frustrasjon. Så jeg ville nok gjøre ting på min egen måte, allerede da, sier Bjaadal.
Les flere saker på forsiden av Botrend her.
Tips og innspill? Kontakt oss her.