Les intervjuet med danske TineK

Publisert
10. november 2015

– Det skal ha en rå finish, sier den danske designeren.

Den kjente danske designeren uttaler seg til Botrend om hva som er tendensen akkurat nå.
 
– Det skal ikke ligne noe som er laget av en maskin. Det er det håndlagede som gjelder, og det skal ha en rå finish, sier den danske designeren TineK til Botrend.
 
Her kan du lese flere interiørsaker på Botrend.
 
Botrend møtte TineK, eller Tine Kjeldsen som er hennes egentlig navn, i Paris tidligere i høst.
 
Den danske gründeren har en stor tilhengerskare i Norge, og produktene hennes er å finne i en rekke norske butikker.
 
Firmaet ble etablert i 1999 av Tine Kjeldsen og mannen Jacob. Produktene er inspirert av skandinavisk design, og alle hennes reiser jorden rundt.

Bygger videre

 
– Nordmenn kan sitt marked, sier hun.
 
Les flere saker på forsiden på Botrend her. 
 
Det som skiller nordmenn fra andre er deres evne til å ta beslutninger, mener hun. 
 
Kjeldsen tror noe av grunnen til at hennes design har slått an i Norge, er at hver kolleksjon bygger videre fra den forrige.
 
Les hvordan du kan kle rommet i kongelig drakt
 
– Vi tilfører noe nytt hvert år, men folk som liker våre produkter må ikke endre alt fra gang til gang, vi bygger videre, sier hun.

Annonse

Ny kolleksjon

I høst er det putene som trekkes frem. De har en helt ny farge «som en god rødvin», slik designeren selv beskriver fargen.
 
Foruten Norge, har TineK en rekke hotellprosjekter i Spania, blant annet i Ibiza, i L.A og i England.
 
Interiørbutikkene tilknyttet Home&Cottage selger produktene til TineK.
 
– Jeg tror TineK har blitt veldig populær i Norge da hun har en feminin og myk stil som appellerer til mange. Hun har en veldig tydelig rød tråd i sine kolleksjoner som gir en god synlighet i interiørmarkedet. Hun har mange spennende print og gode kvaliteter, sier sortiments- og markedssjef i Home&Cottage, Hanne L. Tidemandsen. 
 

Må handle til jul

 
TineK-produkter står trolig på interiørinteresserte nordmenns ønskeliste til jul.
 
Nå anslår organisasjonen Virke at handelen i desember vil øke med 3,5 prosent. I følge en undersøkelse fra samme organisasjon, vil hver nordmann i gjennomsnitt legge igjen 10.700 kroner på julehandelen. 
 
Administrerende direktør i Finans Norge, Idar Kreutzer, sier til NRK at vi er avhengige av at folk bruker penger på julehandelen. 
 
– Hvis man skrur på bremsen for hardt, så reduserer det etterspørsel og omsetning i varehandelen. Dette vil blant annet føre til økende arbeidsledighet og negative signaler i økonomien, sier Kreutzer til NRK.