Tør å satse på norsk produksjon

Publisert
15. september 2016

Dare to. Designstudios hyllesystem plukket ut til 100% Norway i London.

Mellom fjorder og fjell på Stranda, en snau time fra Ålesund produseres Dare to. Designstudio sine møbelmoduler hos Langlo. Et knapt år etter lanseringen er modulhyllesystemet «Organize» nå plukket ut til å representere det beste nye fra Norge under London Design Festival.
 
For 13. året på rad arrangeres utstillingen 100% Norway i London fra 22. til 25. september. Innrednings- og interiørdesignerne Hege Åbelvold og Anniken Zahl Furunes i Dare to. Designstudio er ett av 17 designkontorer som er plukket ut. De skal stille ut sammen med tungvektere i bransjen som Anderssen & Voll og Andreas Engesvik, samt flere nyetablerte studioer som Osloform, Domaas/Høgh og Noidoi
 
– Som nyoppstartet designkontor er det stort for oss å være med på 100% Norway, forteller de Trondheimsbaserte designerne.
 
De er i Oslo med egen pop-up utstilling hos Noes på Sandaker i Oslo. Det er presseuker i byen og gründerne er ute etter å knytte kontakter.
 

Annonse

Støttet av Innovasjon Norge

Etter å ha jobbet frilans med interiør i flere år opprettet Hege og Anniken designkontoret Dare to. Designstudio i 2014. Bak lå et ønske om å utvikle egne produkter i tillegg til å tilby interiørveiledning til både det private og det offentlige markedet.
 
Nå har deres første produkt, modulhyllesystemet «Organize», kommet gjennom det trange nåløyet og skal representere Norge i London.
 
– Organize er utviklet ut ifra et behov vi så at manglet i markedet. Et fleksibelt og funksjonelt oppbevaringssystem for gang har vi tidligere ikke funnet når vi har innredet for folk eller prosjekter, forteller Anniken.
 

Anniken har arbeidet med interiør siden hun sluttet på videregående og har vært innom både Kremmerhuset og Norway Designs i tillegg til å ha jobbet som fotograf og stylist.
 
Kollega og samarbeidspartner Hege vokste opp med å pakke møbler for møbelprodusenten Langlo i hjembygda Stranda, men arbeidet som sykepleier i flere år før hun tok utdannelse som interiørdesigner i 2008.
 
– Jeg har alltid hatt en trang til å skape noe, og til å jobbe med møbler og interiør. Jeg bare tok en liten omvei, sier Hege lattermildt.
 
 
Siden 2014 har de to jobbet fulltid med større innrednings- og interiørprosjekter ved siden av å utvikle «Organize». Nå har de også fått økonomisk støtte fra Innovasjon Norge til å satse på modulhyllene.
 
– Vi gikk rett på fase 2 som gir støtte til kommersialisering. De fleste får hjelp til markedsavklaring gjennom fase 1, men ettersom vi allerede har bred kunnskap om markedet vet vi at dette går. Vi tror ikke noe annet enn at dette er noe å satse på, sier Anniken.
 
Les mer om norsk design på Botrend her.

100 % produksjon på Sunnmøre

Fjorårets 100% Norway var den første helnorske utstillingen på 12 år. For første gang kom kravet om at også produksjonen måtte foregå her til lands. Det er tegn i tiden at stadig flere norske designere samarbeider med aktører hjemme til tross for at en stadig større del av produksjonen har blitt flyttet til lavkostland. Det er også en bølge Dare to. Designstudio har kastet seg på.
 
– Vi ønsker å vise at det går an å produsere møbler i Norge, og spesielt på Stranda hvor det faktisk er lang tradisjon for dette, forteller Hege.
 
Tradisjonsrike Hadeland Glassverk går nye veier med helnorsk produksjon.
 
De fleste kjenner til nabobygden Sykkylven som huser både Ekornes, Brunstad og LK Hjelle. Stranda har nok vært mest kjent som hjembygda til Pizza Grandiosa og Strandaskinke. Det få vet er at bygda har langt mer å by på. Blant annet ett av Norges beste skisentre, Tind spekeskinke, og møbelprodusentene Langlo og Slettvoll.
 
Stedet og kurvmøbler fra P. I. Langlo har blitt fremhevet som eksempler på møbelindustriens «gründerperiode» i 1910 til 1920-årene.
 
Bli bedre kjent med Terje Ekstrøm – en av Norges revolusjonerende designere.

Les også: Norsk industri satset tungt i Milano.
 
– Vi vil at norsk industri skal frontes mer, og har også brukt Riksheim Trevare i Straumgjerde ved Sykkylven til å produsere trepinnene som skrues inn i hyllene, sier Anniken.
 
Firmaet brukte et halvt år på å utvikle en egen maskin til dreiing av trepinnene som er laget i heltre.
 
– Det er to grunner til at vi produserer i Norge; det er rimeligere og mer bærekraftig. Da vi regnet frakt, reise og logistikk, kunne vi økonomisk sett ikke forsvare en utenlandsk produksjon. Men det er også et tettere og bedre samarbeid med produsentene her som strekker seg langt for å møte våre ønsker. Vi kunne ikke ha jobbet et bedre sted enn i Norge, sier Hege.
 
Les mer på forsiden av Botrend her.
 
Tips og innspill? Kontakt oss her. Og følg oss på Facebook og Instagram under Botrend.no