Umettelig behov for artikler om boligpriser

Publisert
12. april 2016

De leses igjen og igjen.

De skrives om og om igjen. Men boligprissaker treffer likevel hver gang.  
 
– Sportsjournalistikk i boligform, mener forfatter av bok om journalistikk på nettet.
 
Prøv deg på Takstspillet
 

Helt i toppen

 
Leser du jevnlig budstikka.no eller andre nettaviser? Og har registrert at enkelte artikler ofte går igjen? Med samme vinkling? Og med forholdsvis likt innhold?
 
Boligsaker er helt i toppen av pyramiden for «gjentagelser». Du har kanskje også selv klikket på og lest artikler med titler som «Rekkehus solgt 500.000 over takst» eller «Leilighet gikk 600.000 over takst etter heftig budrunde».
 
I perioder kan nye varianter av disse sakene komme flere ganger i måneden, ja kanskje ukentlig. Og det er en årsak bak. De leses igjen – og igjen.
 
– Det virker som dere har truffet med en reell interesse her. Det er et umettelig behov der ute etter boligsaker, sier Jan Thoresen, digital redaktør i Aller Media og forfatter av boken «Nettjournalistikk».
 
– En boligsak er per definisjon en lokalsak. Selvfølgelig er det interessant å se hva naboens bolig er solgt for, det gjør jeg selv også, legger han til.
 
Bakgrunn:
Halvparten av boligene selges over takst
 
Solgt over takst? Område har liten betydning
 
Boligmarkedet: Ord og uttrykk du bør kunne
 

Annonse

Leseren sammenligner

 
Noen lesere irriterer seg likevel over slike gjentagende saker, noe Budstikka innimellom får tilbakemeldinger om. Men sakene leses like fullt av flere tusen hver gang.
 
– Slike oppslag presser prisene opp
 
– Hvorfor treffer disse sakene så godt hver eneste gang?
 
– Leseren setter seg selv opp mot andre, og man trenger ikke å være i boligmarkedet for å være interessert. Leseren tenker at denne type artikler kan si noe om min verdi, eller mine drømmer. Hva får jeg for mine penger? Hva får jeg ikke?, forklarer Thoresen.
 
– Anser du dette som kvalitetsjournalistikk?
 
– Dette er sportsjournalistikk i boligform. Boligprisen er resultatet, mener Thoresen og legger til:
 
– Det er mange stoffområder som er sånn. Se på finans og sport, det går i det samme. Jeg synes ikke det er overraskende at man fortsetter med mye av de samme vinklingene. Folk er interessert, da er det bare å fortsette å lage disse sakene.
 
Dette må du vite hvis du skal kjøpe bolig
 

Savner bredere fokus

 
 En som synes det i perioder blir i overkant mye fokus på prisoppgang og «over takst»-vinklinger, er Alexander Berg.
 
– Det jeg har opplevd er et ensidig fokus på de høye prisene, og jeg frykter at det kan bidra til å dra markedet enda mer opp. Klikkmessig er slike vinklinger forståelige, men jeg savner at dette settes inn i en større sammenheng. Det er baksiden jeg har lyst til å lese mer om, det er også en del av journalistikken å belyse et fenomen fra flere sider, mener Berg.
 
Stort press på rekkehus og tomannsboliger

Han er selv journalist på forbrukernettstedet klikk.no, og har blant annet skrevet mye om bolig.
 
Men det er som privatperson og samfunnsengasjert menneske han uttaler seg i denne sammenheng.
 
– For meg handler dette om et engasjement for boliger generelt og for dem som skal inn på boligmarkedet og som ikke har de økonomiske musklene mange andre har. Etter min oppfatning bygges det stort sett bare dyre boliger i Bærum, og jeg har fortsatt til gode å se et boligprosjekt som er øremerket førstegangskjøpere eller lavtlønnede. Det er i en slik sammenheng jeg frykter at et ensidig fokus på høye priser kan bidra til å øke prisene ytterligere og gjøre det enda vanskeligere å komme inn på boligmarkedet, sier Berg.
 
 
 

Annonse

Fornøyd med balansen

 
Ansvarlig redaktør i Budstikka, Kjersti Sortland, er glad leserne engasjerer seg og gir tilbakemeldinger, men deler ikke Bergs syn om at det er et ensidig fokus.
 
– De fleste nordmenn har sparepengene sine og sin personlige formue knyttet til bolig, derav den voldsomme interessen for disse sakene. Når det er sagt, er jeg ikke enig i at vi dekker dette ensidig. Nesten hver uke har vi hovedoppslag i papiravisen om store utbyggingsprosjekter, behovet for nye boliger og informasjon om boligmarkedet ellers, sier Sortland.
 
– Er du fornøyd med Budstikkas boligjournalistikk?
 
– Jeg mener den er prioritert og rimelig god, men som i all annen journalistikk kan vi bli bedre. Det er få aviser på vår størrelse som satser så hardt på boligjournalistikk, blant annet med et eget nettsted i botrend.no, med egne dedikerte journalister, hevder Sortland.
 
Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post