Unikt samarbeidsprosjekt om norsk design

Publisert
7. februar 2017

SMI inviterer verden til Norges ambassade i Stockholm.

SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør – du kan like gjerne notere deg navnet med en gang.
 
For første gang har norske produsenter, designere, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner gått sammen om et felles mål: Å etablere norsk design som en merkevare.
 
En merkevare her hjemme og der ute. Norge har mer å by på enn vakre fjell og fjorder, fisk og olje, mener en av de deltakende aktørene, Ove Rogne i Northern Lighting.
 
– Det har aldri skjedd før at alle ledd har klart å enes om en felles plan uti fra våre forskjellige behov. Norsk design er kult, og nå skal vi vise det frem sammen, sier Rogne.
 
I lokalene til Northern Lighting er det full fart. Designere er i ferd med å montere vårens nyheter, samtidig som det skal pakkes og organiseres til Skandinavias største designmesse; Stockholm Furniture & Light Fair.
 
Administrerende direktør Rogne er entusiastisk. Her skal SMI debutere. Med det beste norske.
 

Annonse

– Flere bedrifter må på banen

En blanding av unge og mer etablerte designere skal stille ut sine arbeider ved den norske ambassaden i Stockholm denne uken. Onsdag kveld åpner ambassadør Kai Eide utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» i egen residens. Stort oppmøte av internasjonal presse er ventet.
 
– Den skandinaviske stilen brer om seg. Disse rene enkle linjene, de spennende materialene, de friske fargene og den gode funksjonen som «er oss» slår an i hele verden. Og internasjonalt er de imponert over nivået. Hvor mange talenter vi faktisk har, og hvordan de jobber så godt sammen. Vi har en positiv samarbeidskultur akkurat nå, der en del andre land sliter med mye negativ konkurransekultur mellom designere og andre fagaktører lokalt, sier Rogne.
 

Eksempler nevnes i fleng. Som den bejublede «Structure-utstillingen» i Milano i fjor, og Klubben – et nettverk bestående av flere designere.
 
– Vi har mange designere, men de fleste må produsere utenlands for å få det til å gå rundt. Vi er nødt til å få flere norske bedrifter på banen, og det er det plass til. Men da må også konsumenter som deg og meg ta ansvar. Vi kjøper jo dansk i fleng, men kunne jo strengt tatt valgt norsk, sier Rogne og rister lett oppgitt på hodet.
 
– For ikke å snakke om den offentlige innkjøpsordningen. Det må brukes mer norsk design i de store prosjektene.
 
Les også: Dette offentlige prosjektet valgte norsk møbeldesign
 

En ny tid

Men det er altså håp i hengende snøre. Nå skal det snus. Og snuoperasjonen starter i Stockholm.
 
– For en gangs skyld er også produsentene i fokus. Med norske og utenlandske produsenter som samarbeider med norske designere. Denne sammensetningen er annerledes enn det vi vanligvis arbeider med, sier kurator Jannicke Kråkvik over telefon.
 
Hun er i Berlin sammen med ektemannen og samarbeidspartner Alessandro D’Orazio. For å montere «Structure» i de nordiske ambassadene – Felleshuset som huser Norges, Sverige, Danmarks, Finlands og Islands ambassader.  
 
Her finner du alt om norsk design
 

– Det skjer utrolig mye akkurat nå. Det er utstillinger og mer støtte fra både det offentlige og det private. Det virker som det er en større respekt og forståelse for hva faget er. Det er en stor interesse for norsk design fra utlandet, slår Kråkvik fast.
 
Stylistduoen Kråkvik D’Orazio fikk inn så mange søknader at de så seg nødt til å utvide utstillingen.
 
Selve utstillingen er bygd inn i de åpne rommene i det som anses som arkitekt Knut Knutsens hovedverk. Ambassaden stod ferdig i 1952, og har en rekke norske design og kunsthåndverksarbeider i eget eie. Nå kommer det enda mer. Om enn for bare noen dager.
 
– Ideen er å bruke farger som baser og deretter samle produktene uten å lage store rigger som skygger for arkitekturen og innredningen i det ærverdige huset. Det vil være fokus på produktene, forklarer Kråkvik.
 
Fargene blått, rosa og cashmere skal fremme nylanseringene som kommer fra en rekke kjente, men også unge nykommere (Se fullstendig liste lenger ned i saken.)
 
Les også: Møt nykommerne Studio Føy som stiller ut i Stockholm
 

 

 

– God butikk

Stockholms-utstillingen er SMI’s første, men samarbeidsrådet er også tungt inne i årets Milano-utstilling «Everything is connected».
 
Utover utstillinger skal de jobbe videre med fem konkrete forslag til hvordan veksten kan økes. Det innebærer blant annet en mer designdrevet eksportnæring og et nasjonalt program for design- og merkevaredrevet ferdigvareindustri. De skal også jobbe strategisk med å stimulere til økt industriproduksjon.
 
Til det trengs det både øremerkede midler, aktive parter og vilje. Og denne viljen synes å være tilstede. Ifølge en undersøkelse gjort av DogA, viser det seg lønnsomt å satse strategisk på design. 87 prosent sier de opplever bedre omdømme, 73 prosent fikk flere kunder, og 72 prosent økte lønnsomheten.
 
Det skal være god butikk å satse på merkevarebygging og gode designprodukter, mener Jan Christian Vestre i møbelprodusenten Vestre som også er tungt inne i SMI.
 
– Vi har ikke vært gode nok på merkevarebygging, sa han da SMI inviterte til frokostmøte før jul.
 
– Vi må bruke mer kortreiste materialer av høy kvalitet. Bruke trær – mange mener jo at Norge er i ferd med å gro igjen. Bruke mer av det grønne metallet aluminium. Vi må øke konkurransekraften med ny teknologi og en ny industrivirkelighet.
 
Tilbake i Northern Lightings residens i Bygdøy Allé i Oslo er administrerende direktør Ove Rogne optimistisk. Han gleder seg til Stockholm – både til selskapets egne stand på messeområdet og til utstillingen i ambassaden.
 
– Arbeidet med felles satsing gjennom SMI har klart å kombinere forskjellige behov mellom sentrale aktører innen designfeltet og en 3-års plan. Vi får se hvordan det går, og ta det derfra. Det er i alle fall veldig bra at vi alle samarbeider godt og får norsk design ut i verden!
 

Les også: De vil utkonkurrere danske med ny, helnorsk sofa
 

Fakta om utstillingen og SMI

  • SMI – Samarbeidsrådet for møbel og interiør ble etablert i 2016.
  • SMI er et nettverk bestående av designere, produsenter, organisasjoner og utdanningsinstitusjoner.
  • Målsettingen er å skape flere vekstkraftige merkevareprodusenter i Norge, øke den totale verdiskapningen, samt sette norske designere og merkevareprodusenter på kartet gjennom eksport av bærekraftige designprodukter- og løsninger.
  • Utstillingen «A colour composition – New Norwegian Design» vises i samarbeid med DogA, den norske ambassaden i Stockholm, DU, Innovasjon Norge, Norsk Industri, Norwegian Crafts, Polyflor og Oslo Design Fair.
  • Disse stiller ut: Anderssen&Voll, Andreas Bergsaker, Andreas Engesvik, Artek, Beate Einen, Bjørn van den Berg, Daniel Rybakken, Elementa, Elisabeth von Krogh , Everything Elevated, Fjordfiesta, Fogia, Fora Form, Gridy, Hallgeir Homstvedt, Heymat, Hjelle, Ichendorf Milano, Jenkins&Uhnger, Jonas R. Stokke, Kaja S. Dahl, Kim Thomé, KnudsenBergHindenes, Kristine Bjaadal, Kristine Five Melvær, Lillian Tørlen, Mikael Pedersen, Muuto, New Works, Noidoi, Northern Lighting, Osloform, OTHR, Peter Opsvik, Runa Klock, Røros Tweed, Sara Polmar, Scandinavian Business Seating, Siv Lier, Skagerak, StokkeAustad, Torsteinsen Design, Trefjøla, Vacheron Constantin, Vera & Kyte, Wan Den Weghe, Wik og Walsøe og Woud.

 
Les mer på Botrends forside
 
Ta gjerne kontakt med oss her, og følg oss på Facebook og Instagram @botrend.no