Utemøbler med assosiasjoner til 30-tallets badeanlegg

Publisert
1. april 2016

Torsteinsen Design lanserer utemøbler for første gang.

I over 20 år har designstudioet Torsteinsen Design på Bærums Verk arbeidet med det meste innen interiør og arkitektur. Fra industridesign til messe- og museumsutstillinger, samt grafisk design. Når de nå lanserer utemøbler med det italienske familieforetaket Fiam settes kronen på verket.
 
– Dette er vårt første store prosjekt som retter seg både mot det private og det offentlige markedet. Det har vært veldig spennende å jobbe med utemøbler som jo har en veldig kort sesong, forteller designer Solveig Torsteinsen.
 
I midten av april kommer resultatet ut i norske butikker. Totalt fem modeller i ulike farger, designet ut ifra hva produsenten Fiam er best på; rør-bøyning, og gjort stablebare for å passe inn på trange bybalkonger og på caféen.

Annonse

Tilpasset det nordiske markedet

Det var under fjorårets møbel- og lysmesse i Stockholm at designtrioen, som består av Solveig, mannen Fredrik og Vidar Øverby, kom i kontakt med det italienske familiefirmaet Fiam.
 
Deres norske agent Lisbeth Skarre Lund i Vito AS fortalte at firmaet var på utkikk etter en ny serie med utemøbler, designet spesielt for det nordiske markedet. For til tross for en kort utesesong, har skandinavere både interesse av, og kapital til å investere i funksjonelle utemøbler. 
 
Les mer om norsk design på Botrend her.
 
Det satte i gang ideene hos den norske trioen som noen måneder senere kom med et utkast til tidløst funksjonelt design, inspirert av 30-tallets arkitektoniske badeanlegg.
 
– Det er en underskog av idéer som alltid ligger der. Vi har alltid flere prototyper og prosjekter vi til enhver tid arbeider med, sier Fredrik Torsteinsen.

– Et innledende år

Den nye utemøbelserien Lido lanseres samtidig som italienske Fiam feirer 40 år med utemøbler. Serien består av stablebare lounge- og sittestoler i bøyd stål med syntetisk spaghettitynne PVC-tråder.
 
Kolleksjonen favner bredt i farger, og lanseres i år i elleve utvalgte norske butikker. Verket Interiør, Søstrene Sagen i Vollen, Lune Hjem i Tønsberg, Folk og Røvere i Lillehammer og Lille Interiør i Moss, er noen av butikkene som har tatt inn designstudioets første utemøbelkolleksjon.
 
– Det er et innledende år, så vi er veldig spente på mottagelsen. Får vi en god start i år, blir det skikkelig trøkk neste sesong, sier Solveig Torsteinsen som allerede har planer om nye materialer de har lyst til å teste ut.
 
– Det er ikke hvert år at Fiam lanserer nye ting, men vi har tro på at deres unike teknikker kombinert med vårt 30-talls design passer godt sammen, sier Torsteinsen.
 
Her er flere av sesongens utemøbler.

Unikt stålarbeid

Den italienske familiebedriften Fiam lanserte sine første utemøbler i 1975. Siden slutten av andre verdenskrig hadde mekaniker Francesco Favagrossa livnært seg som samler av amerikanske militærmotorsykkeldeler, satt dem sammen og videresolgt dem – ofte før de i det hele tatt var ferdige.
 
Da han gikk over til å designe utemøbler var det sammen med sønnene Ennio og Silvio. Den dag i dag selger firmaet, som fremdeles produserer alt i hjemlandet Italia, utemøbler til ti andre europeiske land.
 
Slik er årets baderomstrender.
 
Kombinasjonen av markedsteft, stål-bøyningen, tekniske løsninger og hardt arbeid, er det som gjør Fiams utemøbler unike, mener Fredrik Torsteinsen.
 
– Jeg er kjempegod på å kunne litt om mye. Da vi møtte Fiam på Stockholmsmessen i fjor så vi at de satt på en unik kompetanse vi ikke hadde. De er en stor bedrift som baserer sin produksjon på å bøye rør på en måte få andre gjør, sier han.
 
– De er utrolig dyktige. Og Francesco på 93 er fremdeles like aktiv – han sier at kona hadde blitt gal av å ha han hjemme, sier Solveig Torsteinsen lattermildt.
 
Det er på tide å så! Fanny viser deg hvordan.

Annonse

Sommerlige og hyggelige assosiasjoner

I verkstedet på Bærums Verk er det Fredrik Torsteinsen som leker seg med nye former.
 
– Rørbøying gjør at man kan leke seg med former og ulike bøyninger. Vi har vært veldig inspirerte av Bauhaus-perioden, sier Vidar Øverby.
 
– Vi har tenkt på italienske strender og en optimistisk mellomkrigstid, samtidig egner de seg godt i en urban kontekst på en balkong eller en café. Lido skal gi sommerlige og hyggelige assosiasjoner, sier Solveig Torsteinsen som selv gjerne slenger et skinn i lounge-stolen på kalde nordiske sommerkvelder.
 
Lido kommer i norske butikker fra midten av april og vil koste fra 2.148,- for stolen og 2.700,- for loungestolen.
 
Tips og innspill? Kontakt oss her.
 
Les flere saker på forsiden av Botrend her.