VIGA-gründere har gitt bort 5.000 pledd

Publisert
19. mai 2016

Lysaker-firma gir varme til mennesker i nød.

 
Les historien om VIGA : Lysaker-firmaet som produserer myke pledd i bambus som nå gir varme til barn og unge i flyktningleire. 
 
 
 

En anerkjennelse

 
På ett år har gründerne bak VIGA oppnådd mye.
 
Det største er samarbeidet med  Plan International Norge.
 
Titti Dahl-Pedersen og Cecilie Nielsen viser frem den nyeste kolleksjonen av pleddene som er laget av bambus. 
 
De er fortsatt like myke, men nå i sommersesongens farger. 
 
– Vi syns vi har oppnådd mye på kort tid. Og avtalen med Plan, som ble signert i fjor høst, er vi veldig fornøyde med, sier Titti.
 
– Det er en anerkjennelse, og viktig at de tror på oss og på delingsmodellen, legger Cecilie til. 
 
På kjøkkenet hjemme på Lysaker, innrømmer de to at det har gått i ett.
 
– Men det er verdt det når vi ser at det går fremover. Plan har for eksempel aldri hatt en avtale om produktdonasjon før, kun pengedonasjon, forklarer Titti.
 
Dette er trendfargen for 2016
 

Kjøp ett – gi ett

 
«Human to human» betyr at de deler.  For hvert Viga-produkt de selger, donerer de ett pledd til mennesker som trenger det. 
 
– Det er ikke alle mennesker som har like mye som oss. Det er derfor vi ønsket å utvikle et delingskonsept der vi sammen med våre kunder deler direkte med mennesker som har lite: det har vi kalt «human to human». For hvert Viga-produkt vi selger, donerer vi et nødhjelpspledd til mennesker som trenger det. Så langt har vi til sammen donert 5.000 pledd, forklarer gründerne. 
 
Etter at Plan kom inn i bildet, er det de som bestemmer hvor pleddene skal gå.
 
– De første lokalproduserte nødhjelpspleddene ble delt ut i Dzaleka flyktningeleir i Malawi høsten 2015, og totalt donerte vi 2.500 nødhjelpspledd til leiren. Ved å samarbeide med en organisasjon som Plan får Viga en sikkerhet distribusjon av pleddene til de menneskene som virkelig trenger det, sier Titti. 
 
 

Annonse

Produserer etter FN-standard

 
– Plan har sagt at også neste donasjon vil gå til Malawi fordi det fortsatt er behov, forteller Cecilie. 
 
Plan har et apparat i Malawi som står for distribusjonen, og pleddene deles ut til de svakeste gruppene i leiren: foreldreløse barn, unge alenemødre, barn og unge med fysiske eller psykiske handikap.
 
– Det finnes en FN-standard for hvordan nødhjelppledd skal produseres, og våre pledd må også produseres i henhold til disse standardene, sier Cecilie. 
 
 
 

Etisk handel

 
Plan har jobbet aktivt i Dzaleka-leiren siden januar 2014. Malawiske myndigheter forbyr innbyggerne å forlate leiren, og tilgangen til å dyrke mat og søke jobber er derfor sterkt begrenset.  Dette, i kombinasjon med kulturelle, språkmessige og religiøse utfordringer, skaper grobunn for uro og kriminalitet. 
 
I leiren fokuserer Plan på barna og deres rettigheter. 
 
– Det er flott at oppstartede firmaer som Viga tar denne type initiativ. Det er også første gang Plan International Norge har et samarbeid hvor vi deler ut et konkret produkt donert av en norsk produsent , så dette blir spennende. Vi er spesielt fornøyd med at nødhjelpsteppene produseres lokalt og bidrar til næringsutvikling i Malawi, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge.
 
– Vi er også medlem av IEH, Initiativ for Etisk Handel, og deltar i et program om hvordan du kan drive etisk handel i produksjon, forteller Titti.
 

 

Bloggere gir blest

 
Titti og Cecilie er glade for at den tidligere kulekjøreren Kari Traa støtter delingsprosjektet «human to human». 
 
– Det er viktig for oss. Vi har vært så heldige at store bloggere som blant annet «Komikerfrue» har likt Viga-konseptet og laget eget blogginnlegg om oss.  Slik blir det blest av, sier Cecilie. 
 
Kari Traas favoritt er BoHo wrap i sesongens fineste pasteller. 
 
Ett hus – to stuer – tre stiler
 

Sommerkolleksjon

 
Det er Cecilie som står for designet av pleddene, og i VIGAs tredje kolleksjon er det pastellfargene som dominerer. 
 
– Det er det som er trend i år, spesielt himmelblå. Ellers er det mye matt rosa. Det er litt begrenset i pleddverden, folk vi ha duse farger i hjemmene sine. Det kan ikke være for mye spetakkel i fargespekteret. Beige og gråtoner er populære. I tillegg har vi en skjerf-kolleksjon, og også her doneres det ett pledd per solgte skjerf. Det har vært det nye produktet for oss i vinter, forteller Cecilie. 
 
VIGA har også introdusert dusekpledd og wraps. Alt i bambus.
 
Det må legges mye arbeid i å drifte en nettbutikk.
 
– Vi er heldige som har gode rådgivere rundt oss som hjelper oss med digitale verktøy, sier Titti.
 
En stor del av jobben er å være aktiv i sosiale medier. 
 
– Når du driver med netthandel er du nødt til det, ellers skjer det ikke noe. Nettet sover aldri. Vi må hele tiden holde det gående med gode tilbud og konkurranser, sier Titti.
 
Denne saken ble første gang publisert i Bærumsavisen. Følg dem på Facebook her. 
 
Les flere saker på Botrends forside. 
 
Tips eller tilbakemelding? Send oss en e-post