Vil revolusjonere detaljhandelen

Publisert
27. oktober 2015

Howard kjøkkenskriveri går nye veier med ny butikk

Ny konseptbutikk for kjøkkenutstyr skal omgjøre kunden fra hobbykokk til feinschmecker.
 
– Det handler om å gi kundene våre det lille ekstra. Når du handler får du en kjøkkenkamerat med på kjøpet, sier daglig leder, Nils H. Houge.
 
30 år etter at Tom Howard kombinerte kjøkkenutstyr med design i Skovveien på Frogner, har feinschmeckere fått et nytt tilholdssted i hovedstaden. Vegg i vegg med matmekkaet Maschmanns Matmarked på Skøyen, ligger Howard Kjøkkenskriveris nye konseptbutikk.
 
Tanken bak plasseringen er ikke tilfeldig. Hos Howard skal du finne det siste innen design og høyteknologisk kjøkkenutstyr, før du inntar lunsjen eller handler ingredienser til kveldens middag hos Maschmanns. Men det er kunnskapsrik betjening og kursing som skal trekke kundene til Skøyen.
 
– Howard er også grossister og leverer merkevarer til kjeder som Kitch’n og Traktøren. Vi vil aldri være i stand til å konkurrere på pris. Derfor må vi gi noe mer til kundene samtidig som vi ikke undergraver kjedene, sier daglig leder Nils H. Houge.

– Mange er opptatt av utstyret

I samarbeid med Tom Howard og prosjektleder Cecilie Lyngby Ulltveit-Moe, lanserte han i høst et nytt butikk-konsept hvor kunden får spesialtilpassede kurs ut ifra hvilke produkter man kjøper. På kurskalenderen står alt fra baking, juicing, innføring i sous vide, til preparering av vilt.
 
– Det er populært å lage mat og mange er opptatt av å ha det rette utstyret. Men vi vil at kunden skal få mest mulig ut av dette utstyret. De skal få muligheten til å lære, sier Houge.
 
Les flere matsaker fra Botrend her

Fra Milano til Skøyen på 48 timer

Den nye konseptbutikken strekker seg langt for å tilfredsstille dagens kvalitetsbevisste kunder. Som en av de første i Norge tilbyr de nå et «click & collect»-konsept gjennom italienske Alessi. Konseptet går ut på at kunden betaler i kassen på Skøyen, men bestiller direkte fra produsenten i Milano. 48 timer fraktgaranti til tross, det er rimeligere enn å ha samtlige 3.500 produkter på lager i Norge.
 
– Dette er stort innen detaljhandel og en voksende trend i England. Jeg er overbevist om at vi kommer til å se mer av dette på markedet fremover, spår Houge.
 
Les flere saker om design på Botrend

Annonse

Stor designetterspørsel

Noen uker etter åpningen er både han og betjeningen overrasket over den store designetterspørselen. I utgangspunktet var planen å distansere seg fra originalbutikken i Skovveien ved å satse på høyteknologisk kjøkkenutstyr. En mer levende butikk hvor utstillingen er på flyttbare bord som stues vekk når den forvandles til kurslokale på kveldstid.
 
Men som i Skovveien, har etterspørselen vært stor etter designvarer, og da spesielt Alessi. Etter å ha vært ute av trendbildet i noen år, er de humoristiske figurene i fargerik plastikk til det stilrene og klassiske designet i rustfritt stål, på vei tilbake i full fart.
 
– Det er veldig overraskende, og helt motsatt av det vi hadde sett for oss. Samtidig er det jo dette som er gøy når man åpner en ny butikk. Vi antar og tror, men tiden vil vise hva kundene våre faktisk vil ha.